Jaap Jongbloed

Delen

7 voedingsmiddelen met meer suiker dan je misschien verwacht.

Toegevoegde suikers zijn heimelijke rakkers. Zonder vezels, vitaminen of mineralen. En ze verstoppen zich op onverwachte plekken. Dit zijn 7 voedingsmiddelen waarvan je mogelijk niet verwacht dat ze er in zulke grote hoeveelheden schuilhouden:

  1. Yoghurt met een smaakje
  2. Soep in blik
  3. Salade-dressing in een fles
  4. Ketchup
  5. Gedroogd fruit
  6. Granola-repen
  7. Fruitsap in een karton

Niet allemaal verrassend, maar ik schrik van de hoeveelheden. Bijvoorbeeld:

  • Heinz Tomatenketchup bevat 22,8 gram suiker per 100 gram. Andere sauzen doen er niet voor onder, maar Go Tan Chilisaus is recordhouder met 46,7 gram! Dat bestaat dus voor bijna de helft uit suiker!
  • En de gedroogde cranberry’s die ik af en toe eet: daarin zit 64,6 gram suiker in per 100 gram…
  • Tja, en dan die fruitsappen, daar zijn alle vezels wel ‘uitgezuiverd’. Dubbeldrank is een koploper: per glas zit daar 22,2 gram suiker in. Oftewel bijna 6 klontjes! (En dan heb ik het natuurlijk nog niet over de suikerberg in een blikje Fanta of Coca Cola: ruim 9 klontjes…)

bronnen:

Diabetes Fonds

Everyday Health

Meer artikelen
  • Eet tot je buik 80% vol is.

  • Op een of andere manier heeft het wortel-algoritme me gevonden. Ik zit, geloof ik, in mijn ’peen-periode’.

  • Volgens een onderzoek van Penn State University zouden we na ons 50ste definitief de pruimentijd moet betreden. De gedroogde pruim blijkt namelijk een probaat middel om osteoporose te voorkomen!

  • Een schrandere schimmel: zo zou je de pruikzwam kunnen noemen. Als je de berichten op internet moet geloven zorgt die pluizige paddenstoel voor een verbetering van je geheugen en een verlenging van je leven. Waar of gezwam? 

Delen

7 voedingsmiddelen met meer suiker dan je misschien verwacht.

Toegevoegde suikers zijn heimelijke rakkers. Zonder vezels, vitaminen of mineralen. En ze verstoppen zich op onverwachte plekken. Dit zijn 7 voedingsmiddelen waarvan je mogelijk niet verwacht dat ze er in zulke grote hoeveelheden schuilhouden:

  1. Yoghurt met een smaakje
  2. Soep in blik
  3. Salade-dressing in een fles
  4. Ketchup
  5. Gedroogd fruit
  6. Granola-repen
  7. Fruitsap in een karton

Niet allemaal verrassend, maar ik schrik van de hoeveelheden. Bijvoorbeeld:

  • Heinz Tomatenketchup bevat 22,8 gram suiker per 100 gram. Andere sauzen doen er niet voor onder, maar Go Tan Chilisaus is recordhouder met 46,7 gram! Dat bestaat dus voor bijna de helft uit suiker!
  • En de gedroogde cranberry’s die ik af en toe eet: daarin zit 64,6 gram suiker in per 100 gram…
  • Tja, en dan die fruitsappen, daar zijn alle vezels wel ‘uitgezuiverd’. Dubbeldrank is een koploper: per glas zit daar 22,2 gram suiker in. Oftewel bijna 6 klontjes! (En dan heb ik het natuurlijk nog niet over de suikerberg in een blikje Fanta of Coca Cola: ruim 9 klontjes…)

bronnen:

Diabetes Fonds

Everyday Health

Meer artikelen