Jaap Jongbloed
Ruim driekwart van al het marketinggeld voor voedsel in Nederland gaat naar ongezonde producten. Fabrikanten, retail en horeca geven samen gemiddeld 1,6 miljard euro per jaar uit aan reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Hooguit 13 procent van het budget gaat naar producten die in de Schijf van Vijf staan. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia voor het ministerie van Volksgezondheid. Maar waar het bedrijfsleven in Nederland aan voedselmarketing jaarlijks bijna honderd euro per persoon uitgeeft, heeft de overheid minder dan 25 euro per inwoner te besteden om een gezonde leefstijl te bevorderen.
bron:
NRC, april 2023:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/17/reclame-voor-eten-is-bijna-altijd-reclame-voorongezond-eten-a4162295
Meer artikelen
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan de gemiddelde Amerikaan na zijn 65ste nog maar één gezonde verjaardag tegemoet zien...
Ruim driekwart van al het marketinggeld voor voedsel in Nederland gaat naar ongezonde producten. Fabrikanten, retail en horeca geven samen gemiddeld 1,6 miljard euro per jaar uit aan reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Hooguit 13 procent van het budget gaat naar producten die in de Schijf van Vijf staan. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia voor het ministerie van Volksgezondheid. Maar waar het bedrijfsleven in Nederland aan voedselmarketing jaarlijks bijna honderd euro per persoon uitgeeft, heeft de overheid minder dan 25 euro per inwoner te besteden om een gezonde leefstijl te bevorderen.
bron:
NRC, april 2023:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/17/reclame-voor-eten-is-bijna-altijd-reclame-voorongezond-eten-a4162295
Meer artikelen
Ik kom het overal tegen, op ieder lijstje met voeding waar je weg van moet blijven: ultra-bewerkte producten.