Jaap Jongbloed

Delen

Ruim driekwart van al het marketinggeld voor voedsel in Nederland gaat naar ongezonde producten. Fabrikanten, retail en horeca geven samen gemiddeld 1,6 miljard euro per jaar uit aan reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Hooguit 13 procent van het budget gaat naar producten die in de Schijf van Vijf staan. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia voor het ministerie van Volksgezondheid. Maar waar het bedrijfsleven in Nederland aan voedselmarketing jaarlijks bijna honderd euro per persoon uitgeeft, heeft de overheid minder dan 25 euro per inwoner te besteden om een gezonde leefstijl te bevorderen.

bron:
NRC, april 2023:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/17/reclame-voor-eten-is-bijna-altijd-reclame-voorongezond-eten-a4162295

Meer artikelen
Delen

Ruim driekwart van al het marketinggeld voor voedsel in Nederland gaat naar ongezonde producten. Fabrikanten, retail en horeca geven samen gemiddeld 1,6 miljard euro per jaar uit aan reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Hooguit 13 procent van het budget gaat naar producten die in de Schijf van Vijf staan. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia voor het ministerie van Volksgezondheid. Maar waar het bedrijfsleven in Nederland aan voedselmarketing jaarlijks bijna honderd euro per persoon uitgeeft, heeft de overheid minder dan 25 euro per inwoner te besteden om een gezonde leefstijl te bevorderen.

bron:
NRC, april 2023:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/17/reclame-voor-eten-is-bijna-altijd-reclame-voorongezond-eten-a4162295

Meer artikelen